The word “Gemmail” is the contraction of two words « gemmme » or precious stone and » email » or enamel, the medium used to assemble pieces of glass. The sound of this word in French describes the essential characteristic of this art form and its unlimited potential, « A new expression of Beauty » *.
The Gemmaux after being set , put together and superimposed are enclosed in a frame just like precious stones sparkling in a jewel box. They capture light and transform it. The number of layers of glass determine the intensity of the colour desired, and the superposition gives as wide and as rich a range of colours found on a painter’s palette.
Authentic work of art, material as fluid and changing as the light of which it is composed, the Gemmail has opened a new era in the artist’s mind. In fact the Gemmaux are translucent paintings which live through light. The artist draws an outline of a design on a large plate of clear glass, on which are placed pieces of coloured glass where the size and superposition allow him to obtain the most subtle range of colours of the palette.
Once the work is finished to the satisfaction of the artist, the piece is submerged in an absolutely colourless enamel and put into a heating chamber where it reaches temperatures close to the degree of heat that softens glass, unless the constitution of the linking elements, foreseen to supply chemically a particular part of the baking process do not allow it. In these circumstances, the work is done at a much lower temperature. When the desired temperature has been reached progressively and the desired reactions have been obtained, the chamber is brought back to a specific temperature and the work is cooled gradually and very slowly.
This is how Picasso was able to grasp the intangible : The light, naturally pure and whole, modeled and refracted through thousands of « gemmes » that constitute each work made in Gemmail.
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« Un nouveau visage de la beauté »* “Gemmail” vient de de la contraction de deux mots « gemme » pierre précieuse et « email », le liant qui sert à l’assemblage des morceaux de verres. Prononcer ce mot, c’est donner déjà la caractéristique essentielle de cet art aux ressources infinies, « Un nouveau visage de la beauté »*.
Sertis, agglomérés et superposés, les Gemmaux sont enfermés dans un cadre exactement comme au fond d’un écrin le sont les pierres précieuses. Ils accrochent la lumière et la transforment. La quantité de couches de verre détermine l’intensité de la couleur désirée, et cette superposition offre une gamme aussi étendue et aussi riche que celui de la palette du peintre. Authentique œuvre d’art, matériau aussi fluide et changeant que la lumière dont il est composé, le gemmail a ouvert une ère nouvelle à la pensée de l’artiste**
En fait, les Gemmaux sont bien des peintures translucides qui vivent dans la lumière. L’artiste dessine une esquisse sur une grande plaque de verre éclairée, sur laquelle sont placées des parcelles de verre de couleur dont les tailles et la superposition permettent d’obtenir les couleurs les plus subtiles de la palette.
Lorsque le travail est terminé au gré de l’artiste, l’ensemble de la pièce est noyé dans un émail totalement incolore et passé au four où il atteint des températures qui peuvent être voisines du degré de ramollissement du verre, à moins que les facteurs d’éléments liants, prévus pour suppléer chimiquement à une certaine partie de la cuisson ne permettent, dans ces circonstances, de travailler à des températures beaucoup plus basses. Lorsque la température voulue a été atteinte très progressivement et que les différentes réactions se sont faites, le four est ramené à une température déterminée et le refroidissement de la pièce est alors réalisé par degrés et très lentement. C’est ainsi que Picasso a saisi cet élément insaisissable : la lumière, pure et entière à sa source, modelée et réfractée à travers des milliers de gemmes constituant chacune des œuvres réalisées en Gemmail.
ref. * Jean Cocteau ; ** « Les Lettres Françaises », 1957.
Jean-Paul Malherbe the son of Roger Malherbe
talks about the history of Gemmail